Referenser

"HVO är en viktig pusselbit i vårt miljöarbete"

Helena Forslund
Delägare och ekonomiansvarig på Forslunds

 

2016 upptäckte vi HVO och då blev det enklare

 

Balanserar ut kostnaden med ECO-driving

 

Det har inte varit några problem alls med HVO

Forslunds Bulktransport ­– “Det var mamma som drog i gång vårt miljöarbete redan år 2002"

Helenas farfar startade Forslunds 1957, och idag är det tredje generationen Forslund som driver det familjeägda företaget. Hur länge har du varit i företaget Helena?

Helena berättar: “På heltid sedan 2007, och till och från innan dess. Och det har hänt mycket på den tiden, sedan 2013 är vi till exempel ISO-certifierade i fyra delar: kvalitet, miljö, arbetsmiljö och trafiksäkerhet.”

Helena utvecklar: “Vi började konvertera några fordon till RME 2013 eller 2014. Då handlade det ju om att bygga om lite grann, man är tvungen att anpassa motorerna för att kunna köra på det bränslet. Så det gjorde vi då…. där försökte vi hänga med, men det hade ju sina problem med till exempel kyla och att man inte kan mixa RME med diesel. Och det fanns inte ett stationsnät som bilarna kunde använda när de var ute på långa vändor, så då kunde inte bilarna köra på det. Det krävdes mycket mer framförhållning och planering för att använda det drivmedlet”.

Helena: ”Sen upptäckte vi HVO 2016! Och då blev det ju enklare. HVOn är ju fullt blandbar med dieseln så det blir inte lika känsligt med stationsnätet.”

Helena igen: “Det våra chaufförer kan göra med ECO-driving är en viktig del av vårt miljöarbete. Jobbar man mycket med ECO-driving så genererar det i sig en kostnadsbesparing. Då försöker vi använda de pengarna till att kunna köpa in en större mängd, kanske dyrare, bränsle då – för då får vi en win-win situation. Det kostar oss ingenting i slutändan och vi får en dubbel miljövinst på det hela. Man får kolla på alla sidor!"

Alla transportföretag har inte kommit lika långt i miljöarbetet som ni - vilket råd skulle du ge dom?

Helena: “Jag tror framför allt att det krävs att man har ett personligt engagemang. Men nummer ett är väl att man tittar på vilka möjligheter man har och på vilka transporter man kör. Och utifrån det – ta ett första kliv.”

De tre största utmaningarna för Forslunds

  1. Oro över bränslets köldtålighet
  2. Tillgång i förhållande till pris
  3. Oro över effektminskningar och ökad förbrukning

"Det behöver faktiskt inte vara så komplicerat. Utan ta det där första lilla steget. Och det kan ju vara att byta diesel mot HVO – det är ju enkelt."

- Helena Forslund, delägare och ekonomiansvarig på Forslunds.

Carl F

Lösningen

Helena berättar: ”När vi körde på RME var det faktiskt ett tillfälle när vi hade ett antal bilar som inte startade för att vi hade haft en köldknäpp på natten. Och det får ju inte hända. Så det gör väl att man alltid blir lite orolig när man testar nya produkter, men det har inte varit några problem alls”.

Helena igen: “Jag tror att med HVO handlade det om tillgång i förhållande till pris, i jämförelse med dieseln. För att balansera ett ibland lite högre pris försöker vi mäta de vinningar vi gör genom ECO-driving exempelvis. Och det är ju hela tiden en avvägning i prissättningen gentemot våra kunder eftersom våra drivmedelstillägg hela tiden baseras på diesel”.

Helena: ”Några stycken av våra chaufförer var väldigt skeptiska då efter första svängen med RME och kände oro. Det är ju inte så kul att stå där och veta att man helst ska vara framme en viss tid och sen vill inte bilen starta. Och de upplevde effektminskningar i backar och så med RME. Men den oron finns inte längre. Nu har vi kört på HVO så länge och de märker att det fungerar”.

Helena utvecklar: “Det är alltid svårt att jämföra drivmedel och drivmedel, för att förutsättningarna varierar från dag till dag beroende på väglag, på bilen och vad den går på för rundor och lite så. När vi körde på RME såg vi ju en tydlig ökning av förbrukningen och det kan jag inte se på HVO – jag märker ingen skillnad alls.

 

Fakta om Forslunds Bulktransport
Forslunds Bulktransport AB grundades 1957 och har idag ett 60-tal anställda och cirka 30 fordon. Huvudkontoret ligger i Gävle och man har även personal i Grycksbo, Grums, Köping och Norrköping. För kunds räkning sköter Forslunds också en utlastningsterminal i Gävle Hamn. Företaget köper sin Neste MY Förnybar Diesel (HVO100) av Nestes distributör Qstar.

Ladda ner vår guide

Allt du behöver veta för att ställa om och ta ett stort steg mot era hållbarhetsmål och ökad konkurrenskraft. Där står bland annat: ​ Varför hållbarhet blir ett måste. Fördelarna med förnybar diesel. ​ Hur ni går tillväga rent konkret.

Gratis guide för klimatsmartare närtransporter

Left column