Med många och långa dagar till sjöss ville Börje ersätta den fossila dieseln.

Vi träffar Börje Silverfjäll i Göteborg vid hans fina 10-meters motorbåt Silvervåg. Hur kom det sig att du började köra båten på HVO Neste MY?
Börje lägger ut texten:”Jag och Anne-Beate tycker om att åka långt med båten, och den drar mycket diesel så jag kände en viss miljöskam. När man kommer ut på vattnet och i grönskan känns det helt rätt att tänka på miljön och köra klimatneutralt med fossilfri diesel. I somras var vi ute sju veckor och gjorde av med 300 liter Neste MY”.

Var tankar du båten när du är på sjön?
”Ja, det är en utmaning. Det är inte många sjömackar på västkusten som säljer HVO, om ens någon. Så jag kör dunkar i min Volvo, jag har fem stycken 20-litersdunkar som jag får fylla på hos Energifabriken i Arendal. Min diesel-Volvo passar jag på att tanka med HVO när jag ändå fyller dunkarna. Nu har jag hört att OKQ8 säljer Neste MY så det blir bättre, hoppas dom öppnar sjömackar också!"

Hur upptäckte du HVO Neste MY Förnybar Diesel?
Börje fortsätter: ”Jag hittade en artikel om Nestes fossilfria diesel och tog kontakt via hemsidan - deras återförsäljare Energifabriken följde upp och på den vägen är det”.

Ni valde HVO Neste MY Förnybar Diesel - vilka andra alternativ utvärderade ni?
Mats utvecklar: ”Eldrift förstås - men det ser jag mest som ett stadsalternativ när man kör kortare sträckor än vad vi gör. Och dessutom är det förstås bäst för både miljön och ekonomin om man kan behålla befintliga dieseldrivna fordon och köra dom så länge det går, genom att bara byta bränsle”.

Fördelar och nackdelar med Neste MY?
”Nackdelar går fort: inga. Det kostar någon krona mer per liter men det är det värt. Fördelarna är många. Dels miljön förstås med mindre utsläpp av växthusgas. Sedan lukten: om man fiskar och kör långsamt så slipper man dieselavgaser i båten och i kläderna. Och när man hanterar bränslet, byter filter till exempel, så är det rent och luktfritt. Dessutom är det ingen risk för algblomning och kondens i tanken” rundar Börje av. Men kommer på en sak till: “Blandbarheten! D v s att det går fint att köra fossil diesel (i brist på annat) och HVO om vartannat om man har för långt till HVO-macken”.

Vad kan du mer göra för miljön när ni är ute med Silvervåg?
Börje igen:”Värmaren går förstås också på HVO och vi har solceller på taket för kylskåp, laddning av mobiler med mera. Men jag skulle gärna vara med i ett projekt för att försöka övertyga kommunala hamnbolaget i Göteborg att satsa på miljöbränsle. De borde ge tillstånd för någon att öppna en bränslestation med HVO i ena tanken och akrylatbensin i en annan, det tror jag starkt på”.

Har du något tips till båtägare som kör på fossil diesel?
Börje lyser: ”Det är enkelt att byta bränsle, bara man orkar bära dunkarna - och man får alla fördelar jag talade om tidigare. Särskilt viktigt om man kör långt, vi åker ofta eskader med Svenska Kryssarklubben, till Helgoland, Berlin, Bornholm….Då är man många tillsammans och då kan man göra stor nytta för miljön genom att köra fossilfritt”.

Fakta om Börje Silverfjäll
Börje Silverfjäll tankar både sin dieseldrivna bil och sin kabinbåt med Neste MY Förnybar Diesel (HVO100). Utmaningen att hitta HVO100 på sjömackarna löser Börje med att fylla egna dunkar på land och köra till båten. Börjes privata engagemang för en bättre miljö inspirerar omgivningen och inte minst vännerna i Svenska Kryssarklubben.

tankhandtag

Kontakta mig gärna!  

Jag är intresserad av att köpa eller veta mer om
Neste MY Förnybar Diesel.

KONTAKTA MIG TACK

tankhandtag

Kontakta mig  

Jag är intresserad av
Neste MY Förnybar Diesel  

 

KONTAKTA MIG TACK

Peab

Peab i stadsmiljö: fossilfritt är självklart!

”Vi kör mycket inne i städerna och tack vare Neste MY/HVO minskar vi de lokala utsläppen, av t ex skadliga partiklar.”
Falck

Falcks mål är helt fossilfri fordonsflotta 2023

”Vi jobbar mycket med att minska vår miljöpåverkan och att välja fossilfritt drivmedel är den största insatsen vi som företag kan göra”.
Nobina

Nobina kör för en ännu mer hållbar kollektivtrafik

”Vi kör motsvarande 19 varv runt jorden varje dag så varje liten förbättring gör stor nytta för samhället och klimatet”.