Referenser

"När största kunden krävde HVO, då ställde vi om direkt"

Henrik Ageflod
Ansvarig för DFDS Logistics Services

 

Volvo Cars
krävde HVO

 

Det
funkar jättebra.
Drift, service, allt är bra

 

Enkelt att byta
bränsle till HVO

Skiftet till HVO för fyra år sedan gick snabbt. Det steget följs av flera andra åtgärder för att hjälpa klimat och miljö.

Vi pratar med Henrik Ageflod, ansvarig för DFDS Logistics Services som är den del av DFDS logistikverksamhet som hanterar landtransporter i Göteborg.

Berätta Henrik, ni hade ju en ganska dramatisk start?

Henrik ler: "Ja, ett åkeri som körde åt Volvo gick i konkurs och vi fick chansen att presentera en lösning på fyra veckor - under semestertider! Men vi ordnade 75 chaufförer och 44 lastbilar så i augusti 2013 var vi igång. Och sen dess är det full fart!"

"För nästan fyra år sedan så vann vi ett uppdrag för Volvo Cars där de ville att vi på just den körningen skulle köra på HVO. Så vi började titta på det."

Och hur har det fungerat med Neste MY Förnybar Diesel (HVO100)?

Henrik svarar snabbt och rakt: "Det funkar jättebra. Drift, service, allt är bra".

Vad kan ni mer göra för att minska utsläppen?

Henrik igen: "Vi kan påverka bränsleförbrukningen genom samtal med våra chaufförer. För att mäta bränsleförbrukningen har vi både Volvo Connects system och ett eget system. Det hjälper oss att få en effektivare körning som drar mindre bränsle. Vi kan också mäta per chaufför, det gör samtalen med chaufförerna väldigt effektiva. 

Dessutom jobbar vi med att inte köra med tomma bilar, utan köra med lass åt båda håll. Vi brukar säga att vi inte ska transportera luftgitarrer! Dels är detta bra för vår egen ekonomi, dels lämnar vi ett bättre miljöavtryck.

De tre viktigaste utmaningarna för DFDS Logistics

  1. "Behov av att vara flexibla."
  2. "Oro för osäkra leveranser."
  3. En annan fråga var prisskillnaden
Alla får ju dra sitt strå till stacken. Det blir lite dyrare men samtidigt får man ju en goare feeling.
Henrik Ageflod, ansvarig för DFDS Logistics Services.
Carl F

Lösningen

"Vi behöver kunna byta fordon fram och tillbaka för att vara effektiva och nå alla olika kundkrav. Då insåg vi ganska snabbt att det kommer att vara svårt för oss att garantera att det är HVO i alla transporter i just det uppdraget om vi inte byter till HVO för alla fordon, direkt. Och så blev det."
 
Det fanns en oro för att vi inte skulle kunna få säkra leveranser av HVO men där har vi fått garantier, och det har fungerat bra.
 
"Det är ju lite dyrare med HVO. Men lika enkelt som det var att byta bränsle, lika enkelt var det att ta den diskussionen med Volvo Cars. De vill ju som många bra företag vara klimatsmarta i alla led och få ned sitt eget klimatavtryck. När vi pratade med dem om prisdifferensen erbjöd de oss att fakturera mellanskillnaden till dess att beräkningen för drivmedelstillägget är uppdaterat med HVO. Alla får ju dra sitt strå till stacken. Det blir lite dyrare men samtidigt får man ju en goare feeling".

 

FAKTA OM DFDS
DFDS är ett internationellt företag med sin huvudsakliga verksamhet inom sjö- och landtransporter, genom divisionerna Ferry och Logistics. Huvudkontoret ligger i Danmark. Divisionen Logistics omsätter cirka 500 miljoner Euro och erbjuder dörr-till-dörr transporter över hela Europa. 
DFDS Logistics Services i Sverige, en del av divisionen Logistics, köper sin Neste MY Förnybar Diesel (HVO100) av Nestes återförsäljare QStar https://www.qstar.se/

Ladda ner vår guide

Allt du behöver veta för att ställa om och ta ett stort steg mot era hållbarhetsmål och ökad konkurrenskraft. Där står bland annat: ​ Varför hållbarhet blir ett måste. Fördelarna med förnybar diesel. ​ Hur ni går tillväga rent konkret.

Gratis guide för omställning till klimatsmartare transporter i ditt företag

Left column