Referenser

"Vi har som övergripande målsättning att hushålla med naturresurser samt begränsa negativ miljöpåverkan"

Robin Sletten
Regionchef på Göranssons Åkeri

 

Blev
miljöcertifierade
och var tidiga med
ISO-certifiering

 

Begränsa
negativ
miljöpåverkan

 

Bytet har fungerat
felfritt

De flesta inte kände till skillnaden mellan HVO och biodiesel

VD Curt Göransson var Europamästare i Truckracing flera år i slutet av 80-talet - och det som krävdes för att vinna går igen i hur vi jobbar idag. Det har bidragit till att vi idag är det naturliga valet i Gästrikland, Hälsingland och Härjedalen när det gäller transport av skogsråvaror. Är man mer nyfiken på racingen kan jag rekommendera ett besök på vårt eget museum i Färila.

Berätta om era fordon och maskiner.

Robin berättar: -Vi har ett 60-tal fordon, allt från lastbilar med 25 meter långa släp till hamnkranar som lossar 300 ton per timme i Gävle Hamn. 

Vi har som övergripande målsättning att hushålla med naturresurser samt begränsa negativ miljöpåverkan. Och det känns extra viktigt när man verkar i naturen. Göranssons var bland de första i Sverige som blev miljöcertifierade och vi var tidiga med ISO-certifiering. Det är vår egen övertygelse och fler och fler kunder kräver dessutom att man jobbar aktivt med miljön. Jag har själv tidigare arbetat som miljö- och kvalitetsrevisor och jag vet vilka åtgärder som bara är för syns skull och vad som är smart.

De tre viktigaste utmaningarna för Göranssons Åkeri

  1. Vi hade kört med RME och ville byta bränsle
  2. Fler och fler kunder kräver att man jobbar aktivt med miljön
  3. Byta från fossilt till HVO utan att ställa om motorerna eller köpa nytt
Har man som företag satt miljömål är det den enklaste åtgärden att göra, att byta bränsle
Robin Sletten, regionchef på Göranssons Åkeri

Lösningen

- Vi hade kört med RME och ville byta från det för tre år sedan. Då såg vi två alternativ, el och HVO. Och med tanke på vilken sorts fordon vi har, många och tunga, fanns det varken ekonomi eller funktion i att välja el. Så det blev Neste MY Förnybar Diesel (HVO100)".

Var det ett enkelt beslut?
Robin utvecklar: "Både ja och nej. Ja,eftersom vi har dieselfordon så kan man ju byta från fossilt till HVO utan att ställa om motorerna eller köpa nytt, det är bara att tanka på med det nya. Men samtidigt var det många hos oss som var misstänksamma mot HVO, det gällde köldtålighet, algblomning i tankarna, att bränslet inte kan lagras, och att det drar mer än fossil diesel. Sedan förstod vi att de flesta inte kände till skillnaden mellan HVO och biodiesel…".

Så hur har det funkat?
"Bytet har fungerat felfritt. Vi var oroliga i början då det handlar om så stora fordon, men det har aldrig varit några problem. Alla är förvånansvärt nöjda, de har inte märkt någon skillnad mot att köra på fossil diesel. Nu kör vi alla våra fordon på Neste MY Förnybar Diesel (HVO100). Kunderna hade som önskemål att vi skulle köra fossilfritt, och nu delar vi tankstation med en stor kund som också ville byta till HVO".

Vad skulle du vilja säga till andra företag som inte ställt om ännu?
Robin tvekar inte: "Har man som företag satt miljömål är det den enklaste åtgärden att göra, att byta bränsle".

 

Fakta om Göranssons Åkeri:
Göranssons Åkeri AB i Färila hanterar timmer och skogsråvaror för skogsindustrin i Gästrikland, Hälsingland och Härjedalen. Det är ett familjeföretag, grundat 1928 av Erik Göransson. Idag ägs och drivs företaget av Curt Göransson och hustrun Barbro, samt sonen Jörgen Göransson. Med ett 50-tal anställda och cirka 60 fordon är Göranssons en ledande aktör i sin bransch och också kända för sitt innovativa tänkande.
Göranssons Åkeri AB köper Neste MY Förnybar Diesel hos Nestes återförsäljare Qstar

Ladda ner vår guide

Allt du behöver veta för att ställa om och ta ett stort steg mot era hållbarhetsmål och ökad konkurrenskraft. Där står bland annat: ​ Varför hållbarhet blir ett måste. Fördelarna med förnybar diesel. ​ Hur ni går tillväga rent konkret.

Gratis guide för klimatsmartare närtransporter

Left column