“Ja, vi vann bland annat Kalmar kommuns klimatpris i år när det delades ut för första gången!”
HVO är
fantastiskt
Vi bara
bytte bränsle direkt
Bara gör det!
Det är ju enkelt
Jag förstår inte varför man INTE ställer om!
Vi träffar Pierre Widén, VD för Widéns Åkeri, och Maria Widén, personalansvarig. Maria är tydlig med deras ställningstagande som företag, när jag frågar hur de hittade fram till Neste MY Förnybar Diesel (HVO100):
Maria: ”Det kändes naturligt att alltid välja det bästa av det bästa för miljöns skull. Ingen har väl undgått miljökrisen och Greta Thunberg osv. Man måste ta ansvar i den här industrin, med fordon och utsläpp, för miljön och för barnens framtid”.
Företaget startades av min far 1979, med en lastbil. Nu driver jag Widéns med min syster Malin, min hustru Maria, och cirka 85 duktiga medarbetare. Vi har 35 fordon, alla kör på HVO sedan flera år tillbaka. Vår specialitet är tempererade transporter men vi kör annat också. Vi har kunder över hela södra Sverige, med t ex flera livsmedelsföretag, som ICA”. Det kan ju vara en liten merkostnad att köra med HVO, hur tar era kunder det?
Pierre är nöjd: ”Bra! Det är inte vanligt att fossilfritt är ett krav i upphandlingarna ännu, men det är alltid uppskattat. Och vi har mött förståelse för att priset kan bli lite högre - bra företag som vi har som kunder vill ju också vara miljövänliga i hela kedjan”.
”Man har ju en egen motor för kylaggregatet, och det är väldigt praktiskt om man kan köra på samma bränsle där som för bilmotorn. När vi tidigare använde RME för bilmotorn kunde vi inte ha det för kylaggregatet så det blev krångligt. Dessutom hade vi andra utmaningar med RME men det behöver vi kanske inte gå in på här”.
De tre viktigaste utmaningarna för Widéns Åkeri
- “Vi måste alltid välja det bästa av det bästa för miljöns skull.”
- “Man har ju en egen motor för kylaggregatet, och det är väldigt praktiskt om man kan köra på samma bränsle där som för bilmotorn.”
- “Ett visst motstånd från chaufförerna och fordonstillverkarna. Våra medarbetare kunde vi övertyga och inspirera, och fordonstillverkarna struntade vi i.”
Man måste ta ansvar i den här industrin, med fordon och utsläpp, för miljön och för barnens framtidPierre Widén, VD för Widéns Åkeri
Lösningen
Så med HVO fungerar det bra?
-HVO är fantastiskt. När vi ställde om för cirka 4 år sedan hade vi först lite motstånd från chaufförerna och fordonstillverkarna. Våra medarbetare kunde vi övertyga och inspirera, och fordonstillverkarna struntade vi i. Vi bara bytte bränsle och det har fungerat perfekt”.
”Vi har även en egen tvätt och startade egen verkstad för underhåll för ett tag sedan - att hålla fordonen rena och hela förlänger livslängden och det tjänar både miljön och vi på”. Maria lägger till: ”Och vi jobbar mycket med våra förare för att de ska köra miljövänligt, med rätt hastighet, rätt lufttryck mm. Vi har en fordonsdator som följer upp körstil och bränsleförbrukning och där tävlar alla om att vara bäst - vi utser en vinnare varje månad, den som kört mest miljövänligt. Omsorgen om miljön delas verkligen av alla på Widéns!”
Vi har just investerat i en egen tankanläggning för att vara säkra på att det blir Neste MY HVO i bilarna aäger Pierre. Och eftersom bilarna har stora tankar räcker det även vid långa dagskörningar om de är nytankade när de rullar ut”.
Vi vann bland annat Kalmar kommuns klimatpris i år när det delades ut för första gången! Så här löd motiveringen: Widéns åkeri arbetar i en av de för klimatfrågorna svåraste branscherna att komma till rätta med, nämligen transporter. Företaget är en pionjär som visar vägen för hur även denna verksamhet ska bli fossilfri. Alla förare är utbildade i Heavy ecodriving och Widéns har blivit utsedda till bästa eco-drive-åkeriet i Europa.
Vad har ni för råd till företag som inte lämnat den fossila världen ännu?
"Bara gör det! Det är ju enkelt!
Fakta om Widens Åkeri
Widéns Åkeri i Kalmar grundades av Göran Widén år 1979 och drivs idag av Pierre Och Malin Widén. Med ett 80-tal medarbetare och 35 fordon verkar de över hela södra Sverige. Specialiteten är tempererade transporter men de kör även annat. Widéns Åkeri kör sina dieselbilar på Neste MY Förnybar Diesel som de köper från Nestes återförsäljare Biofuel Express.