Referenser

"Det finns nästan inget så avgörande som bränslet - det är ju galet viktigt! För driften, för ekonomin, för miljön."

Cai Bäreklev
Terminalchef på Yaras Norrköpings-terminal

 

"En väldigt smidig transferering till HVO"

 

"Som vanlig diesel,
fast med mindre utsläpp"

 

"Nästan inget så avgörande som bränslet"

Lastar och lossar 300.000 ton per år - med HVO som drivmedel.

Yara är den ledande producenten av växtnäring i Sverige – och som del av sitt miljöengagemang testar de nu Neste MY Förnybar Diesel (HVO) på en av sina tre terminaler. Och det är verkligen ett test i full skala: alla fordon kör på HVO och de hanterar cirka 300.000 ton växtnäring per år.
Vi pratar med Cai Bäreklev, terminalchef på Yaras Norrköpings-terminal.

Cai inleder: “När jag kom hit för två år sedan började vi titta på det direkt. Vi har ett övergripande tänk kring miljö, och fordon och transporter är ju en stor del av ett företags miljöpåverkan. Och eftersom vi är miljötillståndspliktiga har vi ett krav att titta på förnybart bränsle också”.

Cai igen: ”Jag kommer från logistikvärlden och vet att det finns nästan inget så avgörande som bränslet - det är ju galet viktigt! För driften, för ekonomin, för miljön. Och här har vi ju lastmaskiner som dricker ganska mycket också”.

Cai berättar: “Vi har köpt en egen tank. Vi hade en tank sedan tidigare, men vi valde att passa på att modernisera när vi ändå gick över till HVO. Det var en väldigt smidig transferering till HVO, det var friktionsfritt måste man säga. Bara att tanka nytt från en dag till nästa”.

Cai avslutar: “Vi har tre terminaler i Sverige, Landskrona och Åhus och Norrköping. Och tanken är att vi ska göra samma byte till HVO även där, om piloten faller väl ut. Och det ser bra ut hittills!”

De tre viktigaste utmaningarna för Yara:

  1. Oro över ökad förbrukning
  2. Blir det en högre prisbild
  3. Tappar man effekt på maskinerna

Vi har ett övergripande tänk kring miljö, och fordon och transporter är ju en stor del av ett företags miljöpåverkan."

- Cai Bäreklev, terminalchef på Yara Norrköpings-terminal.

Lösningen

Cai förklarar: “För det första hade jag hört någonstans att man hade högre förbrukning med HVO - det var en jätteoro. Utöver att HVO skulle vara dyrare än vad dieseln är, i alla fall för stunden, så skulle man då dessutom öka vår förbrukning. Då ökar ju kostnaden totalt och det hade inte varit populärt. Det är en sak att man ökar kostnadsmassan lite grann, om man får kickbacken att man är mer miljövänlig. Om man istället ökar kostnadsmassan rejält, ja då är det en annan femma. Och det var ju tal om att det skulle vara högre bränsleförbrukning. Men det har jag forskat i och det är det inte. Det är samma.

Sedan var jag var väl orolig för prisbilden. Priset är ju viktigt, det går inte att komma undan. Nu har vi via Qstar fått ett rätt bra pris på HVO tycker vi, och det har ju varit en positiv effekt med reduktionen som finns. För där har ju faktiskt den fossila dieseln stuckit iväg mer än vad HVO har gjort. Så det har ju varit som en bonus för oss kan man säga.

Till sist tänkte jag också på maskinernas effekt. Vi lyfter ju många och tunga lyft per dag och då är det inte OK att tappa effekt. Och skulle man bli tvungen att gasa på lite mer, så hade det ju påverkat förbrukningen. Men det behöver man inte”.

Så det är som vanlig diesel fast med mindre utsläpp?

“Ja, faktiskt”

 

Fakta om Yara
Yara har varit verksamt i Sverige sedan 1882 under annat namn, med start i Landskrona. 1981 blev Norsk Hydro majoritetsägare och år 2004 bildades Yara Sverige. Företagets fokus är produktion och försäljning av växtnäringsprodukter till jordbruk, och Yara är ledande i Sverige. Omsättningen i Sverige är nära 4 miljarder kronor, och drygt 230 personer arbetar på Yara Sverige. Yara är verksamma i 150 länder.
Yaras terminal i Norrköping köper sin Neste MY Förnybar Diesel (HVO) av Nestes distributör Qstar.

Ladda ner vår guide

Allt du behöver veta för att ställa om och ta ett stort steg mot era hållbarhetsmål och ökad konkurrenskraft. Där står bland annat: ​ Varför hållbarhet blir ett måste. Fördelarna med förnybar diesel. ​ Hur ni går tillväga rent konkret.

Gratis guide för omställning till klimatsmartare transporter i ditt företag

Left column