Vågar man satsa på HVO Neste MY Förnybar Diesel?

Allt fler företag vill ställa om till att köra fossilfritt. Förutom den egna insikten att man ska göra vad man kan för att hjälpa klimatet, blir det också allt oftare ett krav från kunder i upphandlingar, och från allmänheten. Men vilken väg ska man välja?

HVO Neste MY upplevs av många som ett “nytt” bränsle, men det har funnits i cirka 20 år och matat dieselmotorer i miljontals mil. Utan problem. Man får utmärkt prestanda, man kör med samma motorer som med fossil diesel, sänker utsläppen, man kan blanda Neste MY och fossil diesel hur man vill så man behöver inte tömma tanken innan man byter till fossilfria Neste MY. Så det är bara att tanka och köra! Så det är ingen risk att växla till Neste MY, och har man redan dieselmotorer krävs det heller ingen investering.

Det finns många alternativ om man vill minska sin klimatpåverkan. Här är några:

Eldrift Mycket av diskussionen om fossilfritt handlar idag om eldrift och det är absolut en del av framtiden för fordonstrafiken. För tunga fordon och långa transporter är det fortfarande en utmaning med eldrift, men klarar man av investeringen i nya fordon är det just nu en bra lösning för lätta fordon och nära trafik.

Biodiesel / RME har funnits med ett tag nu och tänker man på miljövänlighet är det en ganska bra produkt - 50% mindre utsläpp än fossil diesel. Däremot har en del haft problem med bakteriell tillväxt i tanken, och biodiesel håller inte lika bra att lagra över tid.

Etanol och metanol? Myndigheterna är lite fram och tillbaka när det gäller skatter och stöd för tillverkning, men E85 är väl etablerat och minskar utsläppen med 50% jämfört med bensin.

Biogas framställs av organiskt material som avfall och gödsel, och minskar CO2-utsläppen med cirka 85%. Kräver investering i fordon som kan köras på gas.

För dig som inte ställt om ännu, vad passar bäst för dig och ditt företag? Ta gärna en diskussion med någon av våra återförsäljare som du hittar här